Fiskeviks IF startade 1929. För tio år sedan fanns i princip ingen aktivitet alls i föreningen och man beslöt sig för att försöka starta igång verksamheten igen. Fiskeviks IF är en fotbollsklubb ute på landsbygden, en mil utanför Arvika. Efter att de nu satsat stort på barn- och ungdomsverksamhet har föreningen blivit mycket populär. Cirka 140 medlemmar är födda mellan 2012-2019 och uppdelade på sex fotbollslag. En gång om året genomför alla spelare en försäljning tillsammans för att samla in pengar till föreningskassan, för att kunna fortsätta driva verksamheten framåt.
Vet hur viktigt inkomsten är
- Vi genomför en försäljning per år och i år var första gången dessa lag sålde produkter från Kakservice. Tränarna fick välja vad vi skulle sälja och de röstade fram Kakservice. Det är ett så välkänt koncept och jag tror alla föräldrar hade erfarenhet av det sedan innan. Det blev ett stort engagemang med försäljningen eftersom att de vet hur viktig denna inkomsten är för föreningen, och de vet att vi har en väldigt låg medlemsavgift så att alla ska kunna vara med, berättar Sara Wikström.
Saras son Melvin är 10 år och spelar fotboll i Fiskeviks IF. Precis som de flesta idrottsföreningar är Fiskeviks IF beroende av föräldrar som engagerar sig och gör det möjligt för barnen och ungdomarna att utföra sin sport. Sara är styrelseledamot och är bland annat ansvarig för försäljningarna. När de i år valde att sälja kakor, godis och knäcke från Kakservice slog de rekord och tjänade över 67 000 kronor till lagen. Nu vet de att produkterna är lättsålda och att försäljningen fungerade bra, och vill fortsätta med samma koncept även nästa år!
Införde lyckat säljkrav
- I år satte vi faktiskt ett säljkrav och det har vi inte gjort tidigare. Vi var 87 familjer och vårt mål var att sälja 1500 kakburkar. Därför sa vi att varje familj ska sälja minst 10 burkar. Nu använde vi ordet ska istället för bör, och vi märkte att det fungerade bättre. Vi sålde hela 2048 burkar! En månad innan sa vi till alla föräldrar när försäljningen skulle starta, och sedan kommunicerade vi via verktyget Svenska Lag under försäljningen. Till nästa år vill ungdomarna och ledarna ha in ett tävlingsmoment där jag ska uppdatera om vilka lag som sålt flest kakburkar, berättar Sara.
Sara försedde tränarna med en mängd säljkataloger och länkar till allas personliga webbshoppar, som i sin tur delade ut materialet till varje familj. Båda säljkanalerna användes för att ta in ordrar på kakor, godis och knäcke från släkt och vänner. När försäljningstiden på tre veckor sedan var över fick varje familj sammanställa sina ordrar från säljkatalogen och lägga in på Mina sidor, så att det blev smidigt för Sara att skicka in den totala beställningen till Kakservice.
Säljkataloger på arbetsplatser
- Att lägga ut en säljkatalog på sin arbetsplats var jättebra. Alla vet nog vad Kakservice är när katalogen läggs på fikabordet. Det är alltid någon som säger ”den där är ju jättegod” och tipsar om sina favoriter. Jag tror alla har bra erfarenheter av deras kakor. När vi fick två höga pallar med kakburkar levererade tog vi in de i vårt idrottshus. Där började vi sortera klockan 12.00 på dagen och på kvällen kom ett annat gäng och bytte av. Det gick väldigt bra trots att det var så många burkar. När vi blev lite trötta på kvällen blandade vi ihop kakorna som heter Mormors och Farmors några gånger, men de redde vi ut till sist, berättar Sara.
Fiskeviks IF vill såklart driva en så bra verksamhet som möjligt för sina ungdomar. För att upprätthålla en hög standard på utrustningen såsom bollar, matchställ och mål är det årliga tillskottet från föreningsförsäljningen mycket välkommet. Det finns också en dröm inom klubben att någon gång kunna anlägga en konstgräsplan. Ju mer föreningen växer desto mer utmanande blir det att hitta träningstider till alla lagen. Överst på ungdomarnas önskelista står att åka på cup, och den önskan går i uppfyllelse flera gånger om i sommar då flera cuper är planerade!
Tips från Sara
Lägg ut en säljkatalog på din arbetsplats!
Använd Facebook för att dela länken till den personliga webbshoppen. Den sprids bra på Facebook och då är det enkelt för personer i din närhet att beställa.
Meddela säljarna om hur försäljningen går för de andra i gruppen, om detta peppar dem på ett positivt sätt!