Westerviks Innebandyklubb startade 1986 och med över 500 spelare i alla åldrar är de den tredje största innebandyklubben i Småland/Blekinge. Många idrottsföreningar har en person, ibland två, som ansvarar för klubbens föreningsförsäljning. Westerviks IBK har lyxen att ha en hel försäljningsgrupp med engagerade eldsjälar. Denna grupp har tagit försäljningen till nya höjder och fortsätter att lägga ribban högt, för att de tycker att det är roligt!
Försäljningsgruppen i Westerviks IBK består av Eva, Susanne, Marie, Gunilla, Maria och Anna. Så har gruppen sett ut i minst 10 år tillbaka, då deras barn spelade innebandy i föreningen. Engagemanget och framför allt umgänget var givande, så arbetet med försäljningsgruppen har bara rullat på. Som grupp har de stor kapacitet och därför är deras två försäljningsperioder per år mycket omfattande. När de startade arbetet för 10 år sedan formade de ett nytt arbetssätt för föreningen.
- Innan vi tog över försäljningen var det ganska tråkig stämning i föreningen när man pratade om att tjäna pengar till lagen. Många spelare kände nog att det var ett tvång som bara måste genomföras. Så vi i försäljningsgruppen bestämde oss för att ändra på det. Det vi framförallt gjorde var att ta in fler alternativ på produkter vid varje försäljningstillfälle, så att alla kunde sälja något de själva gillade. Det var också lättare att sälja mer när man hade ett bredare utbud att erbjuda, berättar Susanne Mårtensson.
Kakor och godis är en självklarhet
Försäljningsgruppen beslutade också att man endast skulle genomföra två försäljningsperioder om året. Istället för att sprida ut det och göra flera mindre försäljningar per år gör Westerviks IBK nu två rejäla satsningar om året. Sedan omstarten för 10 år sedan har kakor och godis från Kakservice varit en självklarhet i försäljningarna.
- Kakservice måste finnas med som alternativ varje år. Skulle vi inte sälja kakor skulle spelarna protestera, säger Susanne.
Inför varje försäljningsperiod beställer Susanne cirka 300 säljkataloger från Kakservice. Försäljningsgruppen väljer ut runt fyra olika leverantörer och spelarna väljer vilka och hur många de vi sälja från. De allra flesta plockar med sig en säljkatalog fylld med kakor, godis och knäcke och påbörjar försäljningsperioden som alltid pågår i 4 veckor. Det är samma veckor under vår och höst, och under våren är utlämningen till exempel alltid vecka 11 vilket gör det lätt för kunderna att planera sina köp.
Hela föreningen tar del av förtjänsten
Alla lag som spelar poolspel, seriespel eller i A-laget är med och säljer, och förtjänsten går till Westerviks IBKs gemensamma föreningskassa. Pengarna används bland annat till hyror, matchställ, träningsställ, bussar, domare, domarutbildningar och andra utbildningar som ledare ska gå. Utifrån spelarnas ålder och antal personer i laget sätter man upp försäljningsmål lagvis, och dessa måste laget tillsammans uppnå.
- Lagen får ju tillbaka väldigt mycket av de intjänade pengarna. Ett tag hade vi ändå en utmaning med att vissa lag genomförde egna försäljningar under året, för att tjäna pengar specifikt till sitt lag. Med många försäljningar under året var det svårt att hålla motivationen uppe. Då ändrade vi vårt arbetssätt och gjorde så att 80% av alla intjänade pengar över lagets satta försäljningsmål går till laget istället. Det har fungerat väldigt bra, och vissa lag har fått så mycket som 16-20 000 kr till sin lagkassa, berättar Marie Axelsson.
- I år fick försäljningsgruppen utmärkelsen Årets Eldsjäl på WIBK-galan. De gör ett otroligt stort jobb som inte syns för så många andra i föreningen. Man kan säga att de arbetar i det dolda och de förtjänade verkligen att lyftas fram på galan. Deras arbete gör att vi kan dra in pengar till föreningen och fortsätta driva klubben. En anledning till att WIBK blivit så stora är för att vi haft möjlighet att ha en heltidsanställd, och därför kunna köra vårt skolprojekt där vi är ute och håller i innebandylektioner, berättar Andreas Rundberg som är klubbchef.
Kakor till picknick och godis till påsk
Efter att alla spelare själva lägger in sina ordrar hos Kakservice digitalt på Mina Sidor är det dags för leverans och sortering. Försäljningsgruppen lånar en industrilokal och under fyra timmar sorteras alla typer av produkter samtidigt av de sex medlemmarna i gruppen. Kakburkarna sorteras lagvis och sedan hämtas alla lagets sålda produkter av lagsamordnaren, som sedan ansvarar för att det sorteras till varje person.
- Vid vår senaste försäljning sålde vi hela 2000 kakburkar! Kakor och godis går som allra bäst på våren, då ska folk ut på picknick och så ska de ha godis till påsk. Man märker att Kakservice är ett välkänt varumärke, många känner igen det och det gör att det är lättsålda produkter. Förutom godisburkarna så säljer spelarna väldigt mycket punchrullar och chokladbollar.