Ny ridskolehäst finansieras med kakor

När Jenny Simonsson fick en plats som sekreterare i styrelsen för Storvik Ovansjö Ridklubb tipsade hon om Kakservice. Klubben genomförde föreningsförsäljningar sedan tidigare, de hade testat det mesta men aldrig Kakservice. De flesta kände däremot till kakburkarna.  Jenny som är lärare har många gånger sålt kakor från Kakservice med sina skolklasser, så hon tog på sig ansvaret över ridklubbens försäljning. 

Inget går så bra som Kakservice 

- Det var enkelt att få med medlemmarna på att testa Kakservice och de var otroligt imponerade när vi tjänade 70 000 kr till föreningen redan första gången. Det var enkelt att motivera en fortsättning med Kakservice. Vi har bestämt oss för att satsa fullt ut på att endast göra några få försäljningar per år, och då göra det riktigt bra. Jag tror att det ger oss ett bättre resultat än om vi hade spritt ut arbetet och haft många försäljningar under året. En gång per år säljer vi kakor, godis och knäcke från Kakservice. Nu har vi gjort det tre år i rad och inget går så bra som Kakservice, säger Jenny. 

Vid ridklubbens första försäljning med Kakservice var Jenny noga med att informera om hur försäljningen fungerade. Hon satte upp lappar i ridhuset där föräldrar kunde läsa om säljkatalogen och den personliga webbshoppen, hur lång försäljningsperioden var och att man alltid kunde kontakta Jenny om man hade frågor. Storvik Ovansjö Ridklubb har störst fokus på ridskoleverksamhet för barn och ungdomar, men medlemmarna är allt från 5-70 år. Vid en försäljning är det ca 130 anmälda säljare, vilket kan innebära att en säljare representerar en familj med flera barn i föreningen. 

Håll säljarna uppdaterade

- Vi brukar säga att varje barn och ungdom ska sälja minst 2 burkar var, men det brukar bli betydligt mer än så. I år var det ett barn som sålde hela 93 kakburkar, själv! Alla är helt suveräna och våra försäljningar med Kakservice går jättebra. Något som vi gör för att få försäljningen att gå bra är att hålla säljarna uppdaterade under hela perioden. Vi använder Facebook och där skickar jag skärmdumpar med statistik över hur försäljningen går och pushar dem att registrera sina ordrar. Annars är det lätt att försäljningen minskar efter första veckan, säger Jenny. 

Storvik Ovansjö Ridklubb ligger mitt i Gästrikland, 4 mil väster om Gävle. I föreningen är försäljningen av kakor en stor grej, och i detta finns också ett tävlingsmoment för att motivera barnen och ungdomarna extra mycket. Två vinnare utses, den som sålt flest kakor och en som lottas fram utav alla som sålt. Vinsten är en ridlektion med valfri lärare på valfri häst. Ett minst sagt eftertraktat pris, och på sommarens säsongsavslutning presenteras vinnarna under högtidliga former. 

Pengarna går till en ny häst 

- Pengarna vi tjänar på försäljningen brukar gå till inköp av en ny ridskolehäst, och ibland till utrustning. Det blir garanterat en ny häst även i år. Det är oftast stora hästar som vi är i behov av, ponnyerna hänger i lite längre. Just nu är det två av våra trotjänare som inte orkar så länge till och behöver bytas ut. Det är inte så lätt att hitta nya passande hästar. Det måste vara hästar som mår bra av att vara hos oss. Välfärden hos hästarna är det viktigaste, säger Jenny. 

När Jennys dotter Tess började rida i Storvik Ovansjö Ridklubb tog även Jenny upp sitt intresse för hästar igen, och efter ett uppehåll på 8 år gick hon från trav till ridning. Idag har de en egen häst uppstallad på ridklubben, och även Tess har ett stort engagemang i föreningen då hon är med i ungdomssektionens styrelse. Jennys och Tess engagemang har bland annat inneburit att sortera tre pallar med kakburkar vid leverans. De omfattande försäljningarna gör att otroligt många kakburkar levereras, och att Jenny börjar tvivla på om golvet uppe i teorisalen kommer klara tyngden av alla kakburkar. 

Sätt upp en struktur tidigt 

- När burkarna ska sorteras behöver man vara några stycken som hjälps åt. Vi ställer alltid upp de olika sorterna i den ordning de står på listan, sedan plockar vi order för order och ställer in i olika rum. På dörren in till varje rum skriver vi namn på de personer vars ordrar finns i rummet, så att det blir enklare att hitta. Jag tror att det är viktigt att ha en struktur över hela processen redan innan man påbörjar en försäljning. Kunderna kommer att fråga när de får sin leverans, och alla föräldrar behöver veta vilken dag burkarna ska hämtas från klubben. Det är också bra att sätta ett datum då allt ska vara inbetalt, annars får man lägga mer tid på att påminna.
 

Tips från Jenny 

  1. Ha en person som är ansvarig för försäljningen som berättar vad pengarna ska gå till, som peppar och uppdaterar om statistik, och som man alltid kan vända sig till med frågor. 

  2. Underskatta inte värdet av att sätta upp lappar med information i era lokaler. Där kan föräldrarna läsa när de lämnar och hämtar barnen. Använd gärna olika färg på papperna så ser man enkelt när det är ett nytt meddelande. 

  3. Ha en struktur redan innan ni börjar försäljningen så att ni vet datum för start, avslut, sortering, leverans till kund och betalning. 

 

Bild 1: Ungdomssektionens styrelse.

Bild 4: Jenny Simonsson med deras häst ​​Clogheen Carter. 

 
 

 

Storvik Ovansjö Ridklubb

Vi tjänade 54.483:-

Försäljningsfakta

Antal deltagare130 st
Förtjänst senaste säljomgång54.483 kr

Kontakta oss

  • Vardagar: 07.30-17.00
  • Kakservice AB
    Kunskapsgatan 9
    431 44 Mölndal
  • SUSA - Svensk Miljöbas
  • NPA
  • Friends företagsvän
  • AAA

Vi erbjuder klasser och lag möjlighet att enkelt tjäna pengar och förverkliga drömmar.