Ännu en gång har femtonåringarna i Granlo innebandyklubb finansierat sin
medverkan i en cup med kakförsäljning. Med årets insats slår de sitt tidigare
rekord i antalet sålda burkar.
Granlo BK är en innebandyklubb i
Sundsvall. För många lagidrottare kan resor till olika cuper vara en värdefull
och rolig erfarenhet, så även för Granlos 00:or som på nyårsdagen åkte till
Uppsala och Storvreta cup för tredje gången. Såväl anmälningsavgifter som
deltagarkort finansierades av kakförsäljning.
Christer Andersson är lagledare,
materialansvarig och sjukvårdare, och har en bonusson i laget.
– Det är mycket för dem att
hålla reda på; de ska passa bussar och mattider och hitta till olika hallar.
Men de sköter sig exemplariskt måste jag säga. Det är sammansvetsande och himla
kul alltsammans, att sova med grabbarna på madrass i en skolsal, säger Christer.
Själva spelresultatet kunde dock
inte mäta sig med första gången de var där. Då vann de match efter match och gick
vidare hur långt som helst och blev till slut trea av 54 lag.
– Det var nästan rörande att se,
då när allt var nytt och de gjorde så otroligt bra ifrån sig, säger Christer.
Laget har testat att sälja många
andra grejer under åren, men för tre år sen bestämde de sig för att prova på
kakförsäljning för att det verkade vara lättsålt och ge god förtjänst. Och med
facit i hand kan Christer konstatera att det var ett bra val.
– Det är helt suveränt. Det har
aldrig varit några konstigheter – vi har alltid fått snabb leverans och bra
service.
Nästan alla deltog i
lagförsäljningen – bara ett par stycken valde att ”köpa sig fria” och själva
betala kostnaderna för cupen. Första gången sålde de ”direkt” men från och med
andra året tog de upp beställningar i förväg.
Killarna har sålt på flera olika
sätt, bland annat genom dörrknackning och med hjälp av föräldrar som lagt
listor på sina jobb. Christer gissar att den sort som säljer mest är
kolablandningen, även om det är en annan som är hans personliga favorit.
– Lösgodiset är ju himla gott,
säger han.
Senaste försäljningen skedde
inför julen. Burkarna levererades till en förälders garage. Dit fick alla komma
för att hämta och sedan leverera till beställarna. Och när siffrorna räknats
samman kunde man konstatera att resultatet blev gott.
– Sammanlagt 473 burkar – det
var mest hittills, säger Christer.
Hur det blir framöver återstår
att se. Den nuvarande kärntruppen finns nog bara kvar i ett år till, innan den
splittras och spelarna går upp i olika ungdomslag. Men upplevelserna och
minnena från tiden tillsammans kommer förmodligen att leva kvar länge, länge.