Eleverna i klass 5c på Matteusskolan har en dröm om att åka på skolresa i sjätte klass. Gärna i början av höstterminen så att de under resten av skolåret kan dra nytta av den sammanhållning som byggs upp under en klassresa. När Jenny Troglin blev klassförälder dök frågan om klassresa upp, och framför allt frågan om klasskassa. Med mindre än ett år kvar till resan hade klass 5c ännu inte påbörjat arbetet med att tjäna pengar till sin klasskassa.
- När jag började räkna baklänges insåg jag att det som mest var 12 månader kvar tills eleverna ville åka på klassresa, och i den tiden ligger det dessutom ett sommarlov. Vi hade inte startat upp en klasskassa och ingen aktivitet hade genomförts för att samla in pengar så jag frågade en av mina vänner med lite äldre barn om tips. Hon sa att det visserligen finns en massa produkter som man kan sälja, men att inget säljer lika bra som kakor från Kakservice! berättar Jenny.
Hela 18 500 kr till klasskassan
Matteusskolan ligger i Vasastan i Stockholm, och i klass 5c går bland annat Jennys dotter Isabelle. Eleverna hade aldrig tidigare genomfört en försäljning tillsammans men upplevelsen av att sälja kakor, godis och knäcke från Kakservice var mycket positiv. Dessutom tjänade klassen in hela 18 500 kr till klasskassan.
- Jag har pratat med ganska många elever och de har sagt att försäljningen var väldigt rolig. Man ser att de är stolta över sitt bidrag till gruppen och det ska de verkligen vara. En positiv bieffekt är att eleverna vuxit med uppgiften, det är jättefint att se. Vi satte ett säljmål där man skulle sälja 10-15 burkar vardera, men resultatet blev i snitt 28 burkar per elev. De har sålt så mycket mer än vad många vuxna trodde att de skulle göra, säger Jenny.
Säljkatalog och webshop i kombination
Totalt sålde klass 5c på Matteusskolan hela 565 burkar. Tre av tjejerna i klassen stack ut genom att sälja runt 60 burkar var. Det var Juliette, Ellie och Isabelle. Jenny berättar att de använde sig av såväl säljkatalogen som länken till den personliga webbshoppen. Säljkatalogen användes när de knackade dörr i trapphusen, och länken skickade till exempel Isabelle ut till bland annat moster och gudmor i Göteborg.
- Länken var bra för att man enkelt kunde sälja även till personer som inte bor så nära. Ett tips är att som vi lägga beställningen hos Kakservice i två omgångar. När eleverna gick för att lämna ut första omgången med kakor kunde de få till en merförsäljning med produkter som någon glömt att beställa. De träffade även på andra personer som blev intresserade och ville göra en beställning, och då var det inte för sent, berättar Jenny.
Tips: Dela upp beställningen i två
Klassen hade en uttalad försäljningsperiod på tre veckor och när två veckor hade gått la de en första beställning hos Kakservice på det som hade sålts. Eftersom Jennys familj bor i lägenhet blev det mycket att bära och trångt bland alla kakburkar. Därför var det skönt att dela upp beställningen i två. När du lägger första beställningen hos Kakservice hålls ditt ärende öppet med syfte att du ska kunna göra kompletteringar. Det nyttjade klassen på ett bra sätt.
- Jag tycker att man ska vara öppen för att ta in fler beställningar, det gjorde att vi sålde lite mer än vad vi hade gjort om vi bara beställde en gång. När vi fick första leveransen med kakor skickade jag spontant en bild till en grupp som jag tränar med för att skriva ”tur att jag har tränade idag så att jag orkar bära upp allt”. Då skrev de tillbaka att de också gärna ville köpa kakor av oss. Så då fick ju till och med jag sålt lite kakor, skrattar Jenny.
Försäljningen blev en del av lektionen
När klass 5c sålde kakor för att tjäna pengar till klasskassan sammanföll det turligt nog med en specifik uppgift på lektionerna i svenska, att skriva en marknadsföringstext. Klassens svensklärare är också deras mentor och det föll sig naturligt att diskutera försäljningen av kakor även på lektionerna. Vid försäljningsstart skapade Jenny en presentation med säljtips och information om hur eleverna kunde hjälpa varandra, som mentorn sedan använde på lektionerna. Jenny sammanställde även en presentation efter genomförd försäljning som visade vilket bra jobb klassen hade gjort.
Klassföräldrarna kommer att ta fram tre olika förslag på vart klassen kan åka på klassresa. Förslag som kommit upp är att övernatta i en stugby och klättra i höghöjdsbanor, att besöka Kolmården och bo i parken, eller friluftsaktiviteter på Barnens Ö. Oavsett beslut låter det som att eleverna kommer att få ett riktigt härligt äventyr. Framförallt nu när de har kommit en bra bit med att samla ihop de pengar som behövs.
- Jag har en yngre dotter så jag kommer alldeles säkert att återkomma till Kakservice när det är dags för hennes klassresa. Allt med Kakservice har fungerat jättesmidigt och man märker att de har koll på sina grejer. De har produkter som är lätta att sälja, och kakorna är jättegoda! Jag har även sparat alla peppmeddelanden som jag skickade ut till föräldrarna i ett dokument, så nästa gång kommer det att gå ännu smidigare, avslutar Jenny.
Bild 2: Isabelle sålde 60 burkar, Ellie 59 burkar och Juliette 75 burkar. Riktigt bra jobbat tjejer!