Ungefär 100 elever går sitt sista år på Kunskapsskolan i Örebro och de håller just nu på att planera sin största fest någonsin. Som avslutning på årskurs 9 är det tradition att fira med en avslutningsmiddag, men det är bara möjligt om eleverna själva samlar ihop de pengar som behövs. I år kommer pengarna från kakförsäljningen att räcka till trerättersmiddag, egen DJ, karaokemaskin och mycket mer!
- Jag undervisar niondeklassarna i svenska och träffar eleverna mycket i skolan. Jag är inte deras huvudlärare men jag erbjöd mig att hjälpa till med planeringen av deras avslutningsfest. Jag tycker ju att sådant är väldigt roligt och jag är så imponerad över elevernas engagemang! Istället för att någon förälder skulle ansvara för försäljningen med Kakservice kändes det enklare att jag som är på plats på jobbet varje dag höll i detta. Som lärare får jag däremot inte ha hand om några pengar så där har jag fått hjälp av några föräldrar, säger Ullis Gullberg.
Initiativ från festkommittén
Största delen av all planering sköts av festkommittén som består av ett antal niondeklassare. För att kunna genomföra den årliga avslutningsmiddagen behöver eleverna tjäna ihop pengar till klasskassan. Ullis hade genomfört försäljningar med Kakservice tidigare, men aldrig hade det gått så otroligt bra som det gjorde denna gången. Festkommittén satte som mål att de 85 elever som deltog skulle sälja minst 10 burkar var, och den totala förtjänsten för årskurs 9 på Kunskapsskolan blev hela 36 432 kr med 1104 sålda burkar.
- De nådde målet med bravur, det var helt fantastiskt! Försäljningsperioden var tre veckor och redan efter första veckan hade eleverna sålt över förväntan. Vi var noga med att försäljningen skulle ske under tre veckor och att alla skulle sälja minst tio burkar. Ingen kom undan! De som handlar frågar ofta när de kommer att få sina burkar och då kunde eleverna svara med ett leveransdatum, berättar Ullis.
Delade länken i sociala medier
Ullis och eleverna är eniga om att kakor, godis och knäcke från Kakservice är lättsålda produkter. De använde både den personliga webshoppen och säljkatalogen som verktyg när de sålde. Något som hjälpte försäljningen var att många av föräldrarna delade länkar till webshoppen på Facebook. Det var ett enkelt och smidigt sätt att få fler att upptäcka att klasserna genomförde en försäljning.
- Jag är väldigt imponerad över vilket ansvar alla eleverna tog och hur de rodde detta i land! Jag behövde inte göra så mycket, jag påminde någon gång i veckan och peppade dem. Jag har också bara goda erfarenheter av Kakservice, det är bra service och aldrig några problem. Varorna kommer ända fram till dörren och de är så fint packade. Vi lånade matsalen på skolan en eftermiddag där alla eleverna fick hämta sina burkar, berättar Ullis.
Färgkodade listorna vi utlämning
Att hantera över 1000 burkar kan vara utmanande, men här hade Ullis ett smart knep som underlättade utlämningen. Innan eleverna fick sina listor i klassrummet hade Ullis förberett genom att färgkoda listorna utifrån burkarnas färger. Istället för att varje elev behövde läsa vilka sorter de skulle hämta upp kunde de till exempel läsa; 4 st rosa, 4 st röda och 7 st lila. När var och en av de 85 eleverna hade hämtat sina burkar dubbelkollades listan av en lärare och utlämningen gick hur smidigt som helst.
Eleverna i årskurs 9 på Kunskapsskolan är uppdelade i 5 klasser och de väntar alla med spänning på den traditionella avslutningsmiddagen i juni. Årets fest går av stapeln på Björneborg i Örebro och eftersom att klasserna nu tjänat ihop mer pengar än tidigare klasser blir denna avslutning något utöver det vanliga. De har gjort en budget och tagit hjälp av Ullis med beställningarna. Pyntet är inköpt, DJ bokad och de tre rätterna kommer att serveras av inhyrd personal.
Tips från Ullis
Tidsbegränsa försäljningsperioden. Det är bra att kunna meddela kunderna om när de kommer att få sin leverans.
Nyttja färgerna på burkarna och färgkoda listorna innan utlämningen av kakburkarna. Det krävs lite förarbete men det minskar risken för kaos.
Peppa och stötta eleverna, sedan sköter det mesta sig självt.