Stugsunds IK är en fotbollsförening i Söderhamn som firade 100 år under 2019. De har satsat extra mycket på barn- och ungdomsidrotten de senaste åren vilket gjort att föreningen nu växt till ca 500 medlemmar. Idag har Stugsunds IK 14 aktiva fotbollslag där alla utom ett herrlag består av barn- och ungdomar. Att föreningen växt innebär delvis ökade kostnader och att mer material och utrustning behöver köpas in. Därför passade det väldigt bra med en lyckad försäljning av kakor från Kakservice.
Malin Strandlund är mamma till Manne, 9 år och Majken, 6 år som båda spelar fotboll i Stugsunds IK. Det har gjort att Malin blivit engagerad i föreningen och sitter som ledamot i styrelsen. Ett av hennes uppdrag har varit att tillsammans med ytterligare en förälder ta ansvar över att samla in pengar till föreningen, något som hade pausats under pandemin.
Förvånansvärt lättsålt
- Detta var första gången vi genomförde en försäljning över hela föreningen under den tid som jag varit engagerad. Vi valde att sälja kakor från Kakservice och det var förvånansvärt lättsålt, vår förtjänst var över 50 000 kr denna gången. Det blev så bra att vi bara behövde genomföra en försäljning under året, istället för en per termin, berättar Malin.
Stugsunds IF genomförde försäljningen direkt efter sommaren 2022. De tänkte att det skulle gå lite trögt eftersom att det kanske går åt flest kakor under sommarperioden, men ändå gjorde föreningen ett riktigt bra jobb och lyckades tillsammans sälja över 2000 kakburkar. Malin upplevde att många var positiva till att fylla på sitt förråd med kakor och godis. Nästa försäljningstillfälle kommer de testa att ha inför sommaren istället, för att se om de lyckas sälja ännu mer då.
Ett enkelt och digitalt flöde
- Försäljningen av kakor gick smidigare än vi trodde. Vi gick ut med tydlig information till föräldrarna redan från start så att alla fick svar på sina frågor om försäljningen. Flödet var väldigt enkelt, vi registrerade föreningen digitalt och sedan var det bara att sätta igång och sälja. Nästan alla sålde digitalt istället för att använda sig av katalogen så det blev väldigt lite handpåläggning. Kakservice var också väldigt snabba med att skicka kakorna, det var bra service hela vägen! säger Malin.
De stod i föreningslokalen och sorterade flera pallar med kakburkar. Eftersom att Kakservice skickar med tydliga listor över vad varje person har sålt upplevde Malin att även detta moment gick smidigt. Innan kakornas ankomst hade Malin börjat fundera på emballage som varje säljare kunde frakta hem sina kakor i, för att i sin tur dela ut. Därför blev hon positivt överraskad av att burkarna levererades i öppna lådor av kartong som passade perfekt att återanvända, packa säljarnas kakor i och skriva deras namn på.
- Denna gången gick all förtjänst till föreningens gemensamma kassa, så har de gjort tidigare på Stugsunds IK. Nu när vi blivit fler medlemmar var det framförallt målburar vi behövde köpa in, så dit har stora delar av förtjänsten gått. Nästa gång gör vi nog så att 50% av förtjänsten går till föreningen och 50% till laget som säljaren spelar i. Jag har hört att många andra gör så och det skulle vara intressant att se om engagemanget går upp ännu mer då, säger Malin.
Tre tips från Malin:
Precis innan sommarlovet kan vara en bra tid att sälja kakor då många vill fylla på sitt skafferi.
Utse en eller två personer som ansvarar för försäljningen så blir det lättare att administrera.
Skicka ut all information till deltagarna innan försäljningen startar, då blir det inte så mycket frågor att hantera under tiden.
Skribent: Micaela Angerheim