Varje vår säljer Skellefteå AIK Friidrott kakor och godis från Kakservice för att samla in pengar till den gemensamma kassan. Medlemmarna tycker att produkterna är bra och lättsålda, och de är nöjda med att det är enkelt att genomföra en försäljning. Alla hjälps åt och pengarna går till att åka på tävlingar, utveckla verksamheten och stötta ledarna som alla arbetar ideellt.
- De pengarna som vi får in genom att sälja kakor och godis från Kakservice är ett bra och viktigt tillskott i föreningens kassa. Det bidrar till att våra medlemmar kan åka iväg på tävlingar och att föreningen kan anordna egna tävlingar. Vi är till exempel arrangörer av det klassiska motionsloppet Broarna Runt på 5 km, som i år anordnas här i Skellefteå för 69:e året i rad, säger Emelie Engström som arbetar som föreningsutvecklare på Skellefteå AIK Friidrott.
Föreningen står för anmälningsavgifter
Efter nyår är det många tävlingar i friidrott som drar igång, flera varje helg. Att Skellefteå AIK Friidrott har sålt kakor och tjänat pengar till föreningen bidrar till att de kan stå för anmälningsavgifterna, och skicka iväg medlemmar som vill tävla runt om i Norrland. Det är en anmälningsavgift för varje gren man vill tävla inom, och många medlemmar vill tävla i två eller flera grenar.
Inom Skellefteå AIK Friidrott ligger stort fokus på barn och ungdomar, men föreningens medlemmar är allt från 6 år upp till veteraner. Verksamheten är bred med allt vad friidrott innebär samt löpargrupper för ungdomar och vuxna, och friidrottgympa för de yngsta. Emelies roll som föreningsutvecklare innebär bland annat att få verksamheten att växa, daglig kontakt med medlemmar och att hantera försäljningar.
- När det är dags för en försäljning med Kakservice beställer jag ett infopaket med kataloger till alla som ska sälja. Vi samlar alltid ihop oss så att hela föreningen säljer samtidigt, det brukar blir runt 200-250 personer. Vi vill att alla ska vara med och sälja men det finns möjlighet att betala en summa direkt till föreningen istället, för de som inte kan eller vill vara med, berättar Emelie.
Webbshopen sköter nästan sig själv
I föreningens portal gör Emelie ett utskick och skriver att det snart är dags för kakförsäljning. Hon skickar också med några tips på hur man kan sälja, och att det finns både en personlig webbshop och kataloger att använda sig av. Emelie berättar att många använder sig av webbshopen, där man enkelt kan skicka ut en länk till nära och kära tillsammans med en förfrågan om man vill handla och stötta Skellefteå AIK Friidrott.
- Webbshopen sköter nästan sig själv. Det är fler som använder den än katalogen. De som säljer behöver inte göra så mycket, de skickar ut länken till personer som kanske vill köpa och sedan sammanställs allt automatiskt. Det är även enkelt för de som ska köpa. Man ser vilken förening pengarna går till och det är enkelt att lägga en beställning. Katalogen är framförallt smidig för föräldrarna som lägger ut den på sin arbetsplats så att kollegorna kan fylla i. Dessutom är produkterna väldigt lättsålda. Det finns något för alla; kakor, godis och knäcke, säger Emelie.
Leverans med över 2000 kakburkar
När Emelie loggar in i Kakservices system ser hon om alla har sålt klart och om det är dags att skicka in sammanställningen till Kakservice. Det kan vara lite knepigt att få in beställningarna från alla medlemmar i tid, men om man ger dem någon dag extra brukar det lösa sig. När det sedan kommer en stor leverans med kakburkar har Skellefteå AIK Friidrott en inarbetad rutin.
- Det var över 2000 burkar som kom senast vi sålde kakor, så det blir en del att ta hand om. Vi uppmanar alltid medlemmarna att själva ha koll på vad de har sålt när de hämtar ut sina burkar. Hur många Lillebrors Bästa Kolablandning, hur många Mammas Chokladbollar och så vidare. Vi får en lista från Kakservice på vad alla har sålt, men det allra smidigaste är om man själv vet hur många av varje man ska ha. Sedan använder vi listan för att bocka av det som hämtas upp. Det är skönt att det går så smidigt att sälja med Kakservice, och jag tycker alla medlemmar är väldigt duktiga på att sälja, avslutar Emelie.
Skribent: Micaela Angerheim