Lätta att sälja när man själv gillar produkterna
Om
man vill åka på cup gäller det att leta efter möjliga intäkter. Med pengar från
försäljningen av kakor och knäckebröd tog sig Qviding P03 till både Helsingborg
och Skövde.
Med 35 spelare som gärna vill åka
på cuper och träningsläger gäller det att leta upp möjliga intäktskällor. Jenny
Morales är mamma till en av killarna och även ansvarig för säljaktiviteter för
såväl sonens lag som för själva föreningen Qviding.Vårvintern 2017 insåg hon att det var hög tid
att fylla på kassan.
-Tidigare har vi sålt lotter två gånger om året,
berättar Jenny. Lotter som i ärlighetens namn främst köpts av oss föräldrar och
släktingar - så jag började fundera över om vi kunde hitta på något annat.
Genom en kollega, vars dotter sålde
kakor för sin klass, hörde Jenny Morales talas om Kakservice.
-Jag köpte några burkar av henne och tyckte att
produkterna var bra. Jag hörde också att burkarna varit lättsålda och att
försäljningen blev lyckad.
Jenny tog frågan med övriga
föräldragänget: Kan det här vara någonting för oss?
Idén föll i god jord och Jenny
beställde säljkataloger på Kakservice hemsida.
-Vi bad killarna att komma lite tidigare i samband
med en träning och då berättade vi för dem om upplägget. Vi kom överens om ett
mål - att varje spelare skulle försöka sälja 15 burkar.
Lagets logga på burkarna kändes personligt
Var och en fick en kod och kunde
enkelt registrera ett konto på ”Mina sidor”. Jenny Morales kunde som
administratör i sin tur lätt få en överblick och följa lagets försäljning.
Liksom i allt annat föreningsliv varierade både engagemang och förmåga och
inledningsvis gick försäljningen faktiskt lite trögt. Men sedan tog det fart. Killarna
tog upp beställningar genom att visa hela sortimentet i säljkatalogen, när de
besökte kunderna.
-Andra typer av produkter kan kännas konstigt för
14-åriga killar att gå runt bland grannarna och sälja. Men de här kunde
spelarna själva prata om, eftersom de gillade kakorna. Då blir det mycket
lättare, säger Jenny.
-De lärde sig också hur viktigt det är att tala
om varifrån man kommer och varför man gör det här. Vart pengarna ska gå. Om man
berättar lite om sig själv blir det lättare att få kontakt – och att sälja.
Qviding P03 hade också beställt
egna etiketter att sätta på burkarna med lagets logga.
-Det kändes som en bra grej. Det blir lite mer
personligt och varje gång kunderna tar fram burken blir de påminda om oss.
Qviding P03
nådde inte riktigt till målet om 570 burkar, men även de sålda 493 burkarna gav
ett välbehövligt tillskott till lagkassan på 9367 kronor. Pengar som förde
laget till både Skadevi Cup i Skövde och till Eskilscupen i Helsingborg.
-Utan pengarna från försäljningen hade vi inte
kunnat åka. Sammanfattningsvis var det lättsålda produkter som gav en bra
förtjänst till laget. Kanske gör vi om det redan till våren, säger Jenny
Morales.