Norrby IF P14 är ett fotbollslag med tävlingsinriktade killar som alltid har siktet inställt på vinst, även när de ska sälja kakor. De är fjorton år, tränar fotboll fyra dagar i veckan och har match på helgerna. Då kan det vara svårt att få tid över att sälja kakor, men ska man kunna åka på cup behöver man ha pengar i lagkassan. Som tur är har killarna engagerade föräldrar som stöttar upp och hjälper till med försäljningen. Kanske är föräldrarna lika tävlingsinriktade?
- Vi föräldrar har en chattgrupp och under vår försäljning med Kakservice var det bra att skriva och peppa alla där. Där skrev jag till exempel att bästa säljaren sålt 98 kakburkar, och när de andra såg det blev de taggade att själva sälja mer. Vi skrev däremot inte ut vem som hade sålt så mycket, den gemensamma insatsen var det viktigaste. Via den personliga webbshopen kunde man se lagets totala försäljning men man kunde inte se hur mycket var och en sålt, så vi bestämde oss för att inte heller skriva ut det, säger Janett som är mamma till Adrian i Norrby IF P14.
Siktet inställt på guld
Norrby IF P14 har genomfört två försäljningar av kakor från Kakservice. En under mars, och en i maj då målet var att tjäna pengar till laget för att kunna åka på cup i Danmark, och det målet uppnåddes! För att nå drömmen om att bli fotbollsproffs är all träning och alla tävlingar viktiga, och för att kunna delta i alla aktiviteter behöver man ha pengar i lagkassan. Nu siktar killarna på Gothia Cup, förra året tog de hem ett brons och nu har de siktet inställt på guld.
- Vi har bestämt oss för att samla in så mycket som möjligt till lagkassan. Det är inte alla som har ekonomiska möjligheter att delta på aktiviteterna annars. Det kostar ju lite grann att åka på cup till exempel, det är en anmälningsavgift för att delta och sedan är det resa, boende och mat som ska betalas. Norrby IFs regler är att 75% av det man säljer går till lagets egna kassa, och 25% går till föreningen. Sedan hjälper föreningen även till att betala en viss del av lagets aktiviteter, berättar Janett.
Stöttar lagets utveckling
Vissa spelare använde sig av katalogen för att sälja kakburkar, andra skickade länken till sin personliga webbshop till släkt och vänner, och många använde sig av båda knepen. Den exempeltext som Kakservice tagit fram passade perfekt för killarna att använda sig av. När de delade sin länk i sociala medier klistrade de in texten med budskapet att man stöttar laget och dess fortsatta utveckling när man köper en kakburk.
- Försäljningen gick smidigt och allt fungerade väldigt bra, och folk verkade gilla kakorna! Jag kan säga att det var mest vi föräldrar som sålde kakor, skolan och fotbollen tar upp all tid för dessa killar. Men en liten runda med katalogen för att knacka dörr fick de allt ta. Här i Borås tar man ganska tydligt ställning för de olika fotbollsklubbarna, så killarna märkte att det var svårt att sälja till de som stöttar andra fotbollsföreningar. Ibland fick de ligga lite lågt med vilken förening de kom ifrån, säger Janett och skrattar.
Föräldrarna till killarna i laget är otroligt engagerade och alla är med på i princip varenda match som laget spelar. Alla hjälps åt för att skapa de bästa förutsättningarna för att spelarna ska få spela fotboll och utvecklas inom sporten. Norrby IF P14 tillhör föreningens akademiförberedande verksamhet, det innebär att när killarna kliver upp till P15 har de möjlighet att bli en del av Norrby IF akademi vilket är en elitförberedande verksamhet där spelarna är mellan 15-19 år. Vi önskar killarna lycka till i fotbollskarriären, och hoppas att den intjänade summan från kakförsäljningen räcker till många äventyr.
Tre tips från Janett
När vi skulle påbörja en försäljning letade vi efter en produkt som inte var så skrymmande. Jag tycker att kakburkarna är bra för de är smidiga och lätta att hantera.
Vi valde en relativt kort försäljningsperiod och sålde kakburkar intensivt under ett par veckor istället för att dra ut på det. På det sättet höll vi energin uppe.
Kakburkarna levereras i lådor och det var väldigt bra att återanvända dessa lådor för att packa och dela ut det varje spelare sålt.
Skribent: Micaela Angerheim