På sin tidigare arbetsplats tog läraren Jon Fagerström fram ett koncept som alltid var lika uppskattat av eleverna. I januari 2023 började Jon som lärare för årskurs 5 på Noblaskolan i Sundbyberg, och för att få en riktig kickstart på terminen implementerade han konceptet även här. Det går ut på att eleverna får tjäna pengar till sin klasskassa och samtidigt använda försäljningen i matteundervisningen, för att lära sig om ekonomi. Jon har administrerat försäljningar med Kakservice ett tiotal gånger, och valde Kakservice även denna gång.
- Det gick jättebra när årskurs 5 genomförde sin försäljning med Kakservice i våras. Eleverna var väldigt, väldigt duktiga! Vi använde försäljningen i undervisningen, räknade på hur många burkar de behövde sälja för att nå sitt mål, gjorde diagram och följde intäkterna flera gånger i veckan. Eleverna var väldigt engagerade eftersom att pengarna de tjänade gick till deras klasskassa och alla utflykter de ville göra. När vi kan använda verkliga räkneexempel på lektionerna blir eleverna ännu mer engagerade, säger Jon Fagerström som är klasslärare för årskurs 5 på Noblaskolan.
På Noblaskolan i Sundbyberg finns två årskurs 5 med ca 18 elever i varje klass, och de båda klasserna genomförde försäljningen tillsammans. Noblaskolan finns på flera platser i Sverige och deras profil är att bedriva resultatinriktad undervisning. Det gör skolan genom att ställa krav, stötta och utmana eleverna, varje dag och varje lektion, som de själva beskriver det. I undervisningen finns något som heter Noblautmaningen, en ny utmaning varje vecka.
Matematik med riktiga räkneexempel
- Jag har också använt vår försäljning med Kakservice för att skapa Noblautmaningen och problemlösning inom matematik. Det är så häftigt när det blir riktiga exempel. Man kan väva in en sådan här försäljning i lektionerna på många olika sätt. Vi har räknat pengar, tittat på hur mycket som går till Kakservice och hur mycket klassen får behålla. Vi säljer en burk för 70 kronor och 30 kr per burk går direkt till klasskassan, hur många burkar behöver vi sälja för att tjäna 10 000 kr? säger Jon som exempel på en räkneuppgift.
Efter att ha räknat på olika scenarier satte klassen som mål att tjäna 10 000 kr på en vecka, men när veckan gått hade klassen tjänat mer än det dubbla. Jon rekommenderar att välja en ganska kort försäljningsperiod, till exempel tio dagar, för att inte göra försäljningen långdragen. Nästan alla i klassen ville vara med och sälja, och redan första dagen sålde de över 300 stycken burkar.
Framtida entreprenörer
- Man kan nästan hålla på att sälja kakburkar hur länge som helst om man inte begränsar tidsperioden rätt ordentligt. När vi hade avslutat försäljningen med klassen kom det en elev och sa att hon hade åtta nya kunder som ville köpa kakburkar, hon hade kunnat sälja kakburkar i flera veckor till. Jag tror på riktigt att några av eleverna kommer bli entreprenörer i framtiden, säger Jon.
De två klasserna i årskurs 5 på Noblaskolan har många önskemål på aktiviteter de vill genomföra, och de har också börjat spara pengar till en klassresa nästa år. När de sålde kakor från Kakservice tjänade de ihop över 20 000 kr. Lite av de pengarna har de använt för att åka och bada och besöka tekniska museet, men än finns mycket pengar kvar i kassan. Eftersom försäljningen gick så bra unnade sig klasserna ett glasstopp under den senaste utflykten, efter en vandring på 9 km smakade glassen extra gott.
Stolta över sitt arbete
- Nu i efterhand när jag har frågat klassen hur det tyckte att försäljningen gick var det bara tummar upp. De gjorde ett jättebra jobb och de var väldigt stolta över sitt arbete. Jag beställde bara startpaket och sedan sorterade eleverna burkar, swishade pengar och allt annat runt omkring. Under flera lektioner gick vi in och kollade hur mycket klassen sålt för, och vi har verkligen övat på vardaglig matematik. Nu vill kollegorna göra likadant med sina klasser och vi har börjat planera för en ny klassförsäljning till hösten, avslutar Jon.
Skribent: Micaela Angerheim