Försäljning som stärker laget och gemenskapen

Killarna i p09 röd fyller 14 år under 2023 och har spelat i Luleå Hockey tillsammans i åtta år. Hockey är livet, de tränar fem dagar i veckan och umgås samtidigt med sina vänner som de delar både med- och motgångar med. Med ett så sammansvetsat lag blir det en fin sammanhållning och stort engagemang även bland föräldrarna. För att alla ungdomarna ska ha möjlighet att vara med genomför de kontinuerligt försäljningar för att tjäna pengar till laget.

- Det är mycket inom hockeyn som kostar pengar. Laget vill åka på träningsresor och cupresor där det tillkommer kostnader för bland annat boende och mat, och vi genomför till exempel avslutningar och trivselaktiviteter för att öka sammanhållningen. En helg kan gå på 1000 kr per spelare och det blir ganska mycket pengar. Då är det skönt att ha pengar i en lagkassa, egenavgifterna blir mycket lägre då, säger Maria som är mamma till Philip i Luleå Hockey p09 röd. Nästa stora grej som laget planerar för är Uplandia Trophy, en klassisk U14 turnering i Stockholm. 

Barn och föräldrar hjälps åt

I en idrottsförening är det ofta avgörande att föräldrar ställer upp och hjälper till. I p09 röd har föräldrarna fått olika uppgifter som till exempel städning, fika, sekretariatet, försäljning eller matchansvarig. Maria brukar ta på sig säljansvaret när det är dags att tjäna pengar till laget, tre gånger per år genomför Philips lag en försäljning. Maria har dessutom ytterligare fem barn som utövar sporter som hockey, fotboll och basket, och även där tar hon gärna ansvar över försäljningen. Maria är minst sagt rutinerad och har genomfört många försäljningar med Kakservice.

- Vi sätter alltid ett minimum på hur många kakburkar som varje spelare ska sälja. Nu brukar det ligga på 15 st men det går så bra för oss när vi säljer med Kakservice så egentligen behöver vi inte ha något minimum. I snitt säljer vi 40 st burkar per person. När barnen var yngre sa vi att man måste sälja minst 10 st burkar men ju längre ett lag har spelat ihop, desto mer engagerade blir både barn och föräldrar i denna typ av aktivitet. Dessutom är både godis, kakor och knäckebröd från Kakservice är väldigt, väldigt lättsålt, säger Maria. 

Maria berättar att pandemin bidrog till att försäljningen blev mer och mer digital, en utveckling som även fortsatt det senaste året. Fler jobbade hemifrån och det gav inte samma effekt att lägga en katalog i ett lunchrum. Att hålla försäljningen digital underlättar för både kunder, föräldrar och spelare som ska sälja. De allra flesta använder sig av länken till den personliga webbshopen där familj, släkt och vänner enkelt kan lägga en beställning.

Webbshoppen underlättar för alla

- Även den äldre generationen förstår sig på webbshopen, men det händer att någons mormor eller morfar skickar ett sms istället och skriver att de vill ha två lådor med Dagnys Dammsugare. Då är det ändå enkelt för oss att lägga in den beställningen manuellt. Vi behöver aldrig tjata på någon om att sälja, alla är mån om att det ska gå riktigt bra och att vi ska få in pengar till laget. Ungdomarna och vi föräldrar åstadkommer denna lagkassa tillsammans och det är något som stärker oss.

Familjen har tillgång till en industrilokal som passar perfekt att ta emot kakor i. Här finns gott om plats för flera pallar med kakor, det brukar bli många burkar att sortera. Med varje leverans från Kakservice kommer överskådliga plocklistor uppdelade efter säljare. Där står det tydligt vad varje person har sålt vilket gör det enkelt att dela upp burkarna i högar, som varje person sedan kan hämta upp och dela ut till sina kunder. 

- Det som kan vara bra att tänka på när man sorterar är att kakorna har ganska lika namn. Det är Farmors Godaste, Farfars Favoriter, Mormors Chokladflarn och så vidare. Man kan bli lite rörig så det gäller att hålla sig skärpt. En fördel när man säljer med Kakservice är att burkarna har ett bra pris, man får verkligen något bra för pengarna. Varje person köper nog i snitt 4 st burkar. Man ångrar aldrig att man köpte många burkar, det går alltid åt. Det är bara om man råkar äta upp allt själv som man kan ångra sig, säger Maria och skrattar. 

Tre tips från Maria

  • Det är bra att sälja förbrukningsvaror och sådant som går att äta. Man är inte så intresserad av prylar längre, alla sitter redan med för mycket prylar. 

  • Direkt efter jul är ingen bra tid att sälja kakor på, då har man fått nog av kakor och godis för en stund. 

  • Använd sociala medier, det når ut till väldigt många!  

 

Skribent: Micaela Angerheim

 

 

Luleå Hockey p09 röd

Vi tjänade 10.425:-

Försäljningsfakta

Antal försäljningar2 st
Antal deltagare19 st
Förtjänst senaste säljomgång10.425 kr

Kontakta oss

  • Vardagar: 07.30-17.00
  • Kakservice AB
    Kunskapsgatan 9
    431 44 Mölndal
  • SUSA - Svensk Miljöbas
  • NPA
  • Friends företagsvän
  • AAA

Vi erbjuder klasser och lag möjlighet att enkelt tjäna pengar och förverkliga drömmar.