Med hjälp av kakor och knäcke till Öckerö
Fotbollslaget
Jitex F06 längtade efter att få åka på sin första cup. Pengarna från
försäljningen räckte till både cup och ett uppstartsläger i början av säsongen.
Det var i
januari 2017 när de elvaåriga spelarna i Jitex F06 började prata om att åka på
fotbollscup som mamma Elisabeth Cullbrand satte sig att leta på nätet: vad
finns det för möjliga sätt för en förening att tjäna pengar? Tulpaner,
salami, underkläder…
Jag tänkte på vad jag själv hade
velat köpa, säger Elisabeth. Jag hade hört talas om Kakservice tidigare, om
andra klubbar som varit nöjda över samarbetet och de lättsålda burkarna. Dessutom
kände Elisabeth att det var någonting hon fick lust
att ta tag i. Hon skickade frågan vidare till tränarna som tyckte att det lät
som en bra idé.
Jag ringde Kakservice. De var trevliga och verkade ha
ordning och reda på sin verksamhet. Informations-materialet
damp snart ner i brevlådan liksom säljkataloger. Kakservice rekommenderade två
kataloger var till spelarna och det tyckte Elisabeth var ett bra antal. Sen var
det bara att börja.
Enkel försäljning med ”Mina sidor”
Jitex F06
använde sig inte av några sociala medier alls utan gick på klassiskt vis runt
bland villor och flerfamiljshus i Mölndal där klubben har sitt fäste. En och
annan förälder tog upp beställningar på sin arbetsplats, men
merparten av jobbet gjorde spelarna själva genom dörrknackning.
Den nya funktionen "Mina sidor", där du
som säljer kan hålla koll på försäljningen, var mycket uppskattad. Där kunde tjejerna hela tiden följa totalsumman och peppa
varandra. Det var smidigt och verkligen sporrande, säger Elisabeth. Och för mig
som kontaktperson var det väldigt enkelt. Jag behövde bara skicka ut en länk
till var och en som skulle sälja, där de kunde redovisa
burkarna de fått beställning på och i slutänden kunde jag bara klicka på skicka för att beställa alla burkar, säger hon.
Intäkten
på drygt 31 020 kronor räckte till både ett träningsläger på
Herkulesgården i Mölndal - och till den efterlängtade cupen Öbollen.
Lättsålda produkter
Det var i
början av juni som Jitex F06 drog iväg till Öckerö för att spela fotboll, umgås
med varandra, träffa nya vänner, äta glass och bada. Två nätter på luftmadrass
i sovsal bidrog ytterligare till att svetsa samman laget. En resa
som inte hade blivit av utan intäkterna från försäljningen. Tjejerna hade verkligen väldigt roligt och tyckte det var
väl värt arbetet, säger Elisabeth.
Hon
tycker att det är en stor fördel att man själv kan välja försäljningsperiod,
Jitex valde att sälja under bara två veckor och det fungerade jättebra. Att produkterna håller ett lågt pris är ett bra
säljargument. Dyrare produkter tror jag är svårare, men 50 kronor är det många
som nappar på.