För handbollskillarna i GW Landskrona HK har kakförsäljningen blivit en stående syssla inför varje påsk och jul. Förtjänsten är en grundbult i lagets ekonomi, och gör att de varje år kan åka på cup eller träningsläger.
Ett par veckor före varje påsk och jul anländer leveransen med kakburkar till familjen Rosenbergs lägenhet i Landskrona.
– Jag brukar ringa in några andra föräldrar och så hjälps vi åt med att få upp alltsammans och sätta på lagets etiketter. När vi är färdiga är hallen och vardagsrummet fullständigt belamrat av burkar, skrattar Margareta Rosenberg.
– Då skickar jag ut ett sms och hälsar att de som inte hämtat sina burkar helst får göra det under dagen så att vi kan röra oss i lägenheten igen.
Provat sälja många varianter
Sedan starten för fyra år sedan har laget med pojkar som är 13 eller 14 år gamla sålt burkar vid åtta tillfällen. Den sammanlagda förtjänsten är över 49 000 kronor och har delvis bekostat ett träningsläger eller en cup varje år. Resan sker alltid veckan innan höstterminsstarten.
– Vi har sålt många olika saker under åren; vi har testat tulpaner, kalsonger, kläder och såser. Men det enda vi fortsatt med är Kakservice. Det är det som är lättast att sälja, och det säljer mycket!
Hittills har resorna gått antingen till Danmark eller till Göteborg. Man har exempelvis varit på Hancock cup i Danmark och på träningsläger i Torslanda i Göteborg två år i rad. Ännu är det dock inte bestämt var årets resa ska gå.
– Jag tror att tränaren fortfarande funderar på saken, säger Margareta.
Återkommande kunder
Laget har alltid sålt med katalog, det vill säga tagit upp beställningar i förväg. Det är en fördel, tycker Margareta. Många köpare vill ha tre, fyra burkar, och ofta provar de åtminstone någon ny sort varje gång.
– I min familj har vi olika favoriter, så alla vill ha varsin burk. Jag tycker att det är praktiskt att ha hemma eftersom man kan frysa in kakorna – de är otroligt färska när de kommer. Själv tycker jag att Kålles kolabollar är godast.
Eftersom de tidigt fick in rutinen att sälja inför såväl jul som påsk, är det numera många kunder som är stamkunder och som varje gång väntar på att få göra sina beställningar. Det är en fördel även med tanke på att killarna som var i tioårsåldern när de startade, nu är närmare fjorton och kanske därmed mer självmedvetna.
– Vissa tycker nog att det har blivit lite genant att gå och ringa på dörrar hos okända. Fast jag tror att de har haft stor nytta av den erfarenheten. Jag upplever att de blivit mer öppna och att de har växt med uppgiften, säger Margareta.
Läs om hur det går till att tjäna pengar till laget >>