Logan och hans lagkompisar är åtta år och har tränat fotboll i IFK Umeå i två år. För att laget ska kunna spela matcher, åka iväg på cup, hitta på roliga saker och köpa in matchställ till alla behöver man hjälpas åt att samla in pengar till lagkassan. När de nu fick så bra resultat av att sälja kakor kommer de att ta till det knepet fler gånger.
- Detta är första gången som Logan är med i en förening och då vill ju jag engagera mig och göra mitt bästa för laget. För många år sedan sålde jag själv kakor från kakservice för att samla ihop pengar till min klass, så jag föreslog att vi skulle göra detta även för laget, säger Logans mamma Sandra.
Digital försäljning
Killarnas föräldrar ville hålla försäljningen så digital som möjligt, så de flesta använde sig av den personliga webshopen för att ta emot beställningar. Alla fick även en säljkatalog att använda sig av om man ville. Beställningarna därifrån lade varje förälder in i verktyget Mina Sidor, så att det blev enkelt för Sandra att sammanställa den totala försäljningen och skicka in till Kakservice.
- Det var smidigt att skicka ut länken till webshopen via sms till våra familjemedlemmar. Sedan fick Logan använda sig av katalogen och knacka på hos grannar här i lägenhetshuset. Att prova på den klassiska försäljningsmetoden kändes som en viktigt pusselbit i detta, då fick Logan berätta om varför de säljer kakor och presentera hur det går till att handla, säger Sandra.
Inte bara gófika
Innan försäljningen drog igång satte laget upp som mål att alla skulle sälja 15 burkar var, som en ribba för att ha något att sträva efter, och de allra flesta nådde långt över det målet. Försäljningen gick som en dans för IFK Umeå P14, och att de var en ätbar produkt under 100 kr nämner Sandra som framgångsfaktor för försäljningen.
- Kakservice produkter är absolut något vi kommer fortsätta använda oss av för att tjäna pengar till laget, det var så roligt att denna premiärförsäljningen gick så bra. Det är bra produkter och alla kan hitta något man gillar. Det finns ju inte bara gófika utan man kan även köpa knäckebröd, och har man till exempel någon allergi är det enkelt att läsa sig till vad produkterna innehåller, säger Sandra.
Drömmen är Gothia Cup
Målet är att genomföra denna typ av aktivitet två till tre gånger per år, och det finns en förhoppning om att laget även ska kunna spara pengar långsiktigt. Kanske kan de någon gång i framtiden delta på Gothia Cup! Att utöva en sport som fotboll drar med sig utgifter och det är mycket runt omkring som man inte tänker på
- Vi vill inte att kostnaderna ska hindra något barn från att träna fotboll med oss. Vi vill tjäna pengar till lagkassan för att göra det möjligt för alla att vara med, oavsett familjens ekonomiska situation. Det vi kommer göra först med pengarna blir nog att anmäla oss till nästa års cuper. Här uppe i Umeå har vi mycket snö så utomhussäsongen blir ganska kort. Det blir en intensiv period mellan maj och oktober där vi hoppas att det blir många roliga matcher!
Tre tips från Sandra
Håll det så digitalt som det går, det underlättar hanteringen.
Sätt upp ett mål på antal sålda burkar per person så har man något att sträva efter.
Ha roligt, peppa och utmana barnen redan från start vid ung ålder att våga sälja själva.
Skribent: Micaela Angerheim